Ministerul Sănătății va suporta, din propriul buget, cheltuielile pentru producerea cardului național de sănătate, asigurații nemaifiind obligați la plata acestuia, arată un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.
Astfel, cheltuielile necesare pentru producerea cardului național de asigurări sociale de sănătate, respectiv a documentului propriu-zis prin care se atestă calitatea de asigurat, se suportă din bugetul Ministerului Sănătății.
De asemenea, cheltuielile necesare pentru producerea soluțiilor informatice pentru administrarea cardului național de asigurări sociale de sănătate se suportă de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
Pentru plata și distribuția cardului național de asigurări sociale de sănătate se încheie un contract de Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate cu Compania Națională „Imprimeria Națională” SA, potrivit aceluiași proiect.
Potrivit aceluiași proiect, ministerul va putea acorda Imprimeriei Naționale, în avans, 30 la sută din suma datorată anual pentru fabricarea cardurilor.
Modalitatea de plată a cardului național de asigurări sociale de sănătate din bugetul Ministerului Sănătății către Compania Națională „Imprimeria Națională” SA, precum și mecanismul de distribuție a cardului administrat de CNAS, se stabilește prin normele metodologice.
Distribuția cardurilor către asigurați se realizează de casele de asigurări sociale de sănătate prin furnizorii de servicii medicale din asistența medicală primară.
Asiguratul va plăti cardul național numai dacă solicită un duplicat, mai prevede proiectul.
„În situația solicitării de eliberare a unui card duplicat de către asigurat, cu excepția faptului în care aceasta se face din motive tehnice de funcționare, cheltuielile aferente producerii si distribuției se suportă de către asigurat. Cardul național de asigurări sociale de sănătate se eliberează și se administrează prin utilizarea serviciilor de operare și management al unei unități specializate în acest scop”, se precizează în proiect.
Proiectul, postat pe site-ul Ministerului Sănătății, se află în dezbatere publică până la 18 iunie.
CNAS eliberează și administrează cardul național de asigurări sociale de sănătate și are calitatea de operator de date cu caracter personal pentru datele menționate.
Cardul național de sănătate reprezintă documentul care va conține toate informațiile privind calitatea de asigurat, date medicale precum grupa de sânge, predispoziția la alergii sau avizul pentru donarea de organe, fiind cuprins și în proiectul Legii sănătății.
Cardul trebuia realizat încă de acum cinci ani, însă autoritățile nu au reușit acest lucru, în ultimul an licitația pentru realizarea lui fiind contestată de mai multe ori.
Instrumentul este unul electronic, distinct de cardul european de asigurări sociale de sănătate. Cardul se emite pentru dovedirea calității de asigurat și poate fi utilizat numai pe teritoriul României. Cardul național de asigurări sociale de sănătate este parte integrantă a sistemului informatic unic integrat al asigurărilor sociale de sănătate.
Potrivit unor modificări deja operate la Legea 95/2006, cheltuielile necesare pentru producerea cardului național de asigurări sociale de sănătate urmau să fie suportate atât de CNAS, cât și de către asigurat.